Publikacje i prezentacje

  • JAK CHRONIĆ SWOJE DANE PORADY DLA SENIORÓW I NIE TYLKO PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY KILKA PORAD, DZIĘKI KTÓRYM SENIORZY, ALE I INNE OSOBY W DUŻYM STOPNIU UCHRONIĄ SIĘ PRZED WYKORZYSTANIEM DANYCH OSOBOWYCH.
    1.Uważaj na to, co i komu udostępniasz o sobie Nie udostępniaj pochopnie danych osobowych nieznanym osobom i podmiotom. Nie bój się pytać, kim są, co uprawnia ich do pozyskiwania Twoich danych, po co je zbierają. Rozmyślnie dysponuj swoimi danymi, w szczególności w mediach społecznościowych, które mogą być kopalnią wiedzy o Tobie czy Twojej rodzinie. Dla przykładu unikaj publikowania zdjęć dokumentów.
    2.Nie zostawiaj dokumentów w zastaw Nie oddawaj w zastaw dowodu osobistego, legitymacji, paszportu, prawa jazdy. Zgodnie z prawem zatrzymywanie dowodu osobistego
    bez podstawy prawnej jest karane, natomiast nie wszystkie dane osobowe zawarte we wskazanych dokumentach są niezbędne dla realizacji celu.
    Co do zasady nie powinieneś się godzić na kopiowanie dokumentu tożsamości. Tylko w niektórych sytuacjach jest to wyjątkowo dopuszczalne, gdy pozwalają na to przepisy.
    Gdy administrator domaga się kopii np. dowodu osobistego, poproś, aby wskazał Ci podstawę prawną, która nakłada na niego obowiązek takiego działania.
    Uwaga: Niektóre instytucje mogą kopiować nasze dokumenty np. banki. Powinny jednak robić to tylko w wyjątkowych sytuacjach, a nie przy każdej okazji. Ponadto pracownik
    takiej instytucji powinien podać nam powód i podstawę prawną.
    3. Nie podawaj danych przez telefon, gdy nie jesteś pewien, że to konieczne Unikaj przekazywania danych telefoniczni– szczególnie, gdy to nie Ty inicjujesz rozmowę, ale ktoś dzwoni do Ciebie. Udostępnianie danych na odległość obarczone jest ryzykiem, brakiem pewności co do tego, komu faktycznie dane są przekazane. Nie daj się zaskoczyć,
    sprowokować do udostępniania danych wbrew Twojej woli, dla nieznanych, niewyjaśnionych przez rozmówcę celów.
    Upewnij się, komu faktycznie udostępniasz dane w trakcie rozmowy telefonicznej,a jeżeli trzeba zweryfikuj kontakt, np. oddzwaniając samemu do podmiotu,który się z Tobą kontaktuje i sprawdź, czy dany numer i osoba, która z Toba rozmawiała, faktyczniereprezentuje np. dany urząd lub firmę.
    4. Uważaj na różne formularze, poprzez które udostępniasz dane Zachowaj rozwagę przy wypełnianiu i podpisywaniu różnego rodzaju ankiet, formularzy czy umów. Szczególnie
    w Internecie można natknąć się na konkursy, przygotowane przez oszustów, podszywających się pod realnie działające podmioty, które pod pretekstem, przesłania Ci nagrody,
    np. bonu zniżkowego, chcą wyciągnąć od Ciebie jak najwięcej danych. Pod żadnym pozorem w takich „konkursowych” formularzach nie podawaj danych z kart kredytowych czy
    płatniczych.
    5. Nie podawaj wszystkich danych Nie podawaj danych, które pozwalają na pełną identyfikację, jeżeli w danej sytuacji nie jest to konieczne. Jeśli musisz skorzystać z danej usługi, to podaj tylko dane niezbędne do jej wykonania – dobrze przemyśl przekazanie tych informacji, które możesz podać opcjonalnie.
    6. Nie wyrażaj zgody pochopnie Wypełniając formularz, zanim zaznaczysz wszystkie zgody, upewnij się, czego dotyczą.
    Zwróć uwagę, czy w formularzu zgody nie są zaznaczone domyślnie. Zgodniez prawem nie powinno tak być. Dokładnie też czytaj, czego dotyczą klauzule zgód.
    W przypadku wątpliwości, zadawaj pytania podmiotom, które dały Ci formularz do uzupełnienia. Powinny Cię poinformowaćo okresie przez jaki dane będąprzetwarzane oraz o przysługujących Ci prawach, a także, czy Twoje dane będą komuś innemu przekazywane. Pamiętaj, że wyrabiając kartę lojalnościową, często udzielasz zgód na wykorzystywanie
    danych w celach marketingowych nie tylko administratora, ale i jego partnerów biznesowych. O ile możesz, zweryfikuj, kim oni są, jakie to są firmy i ile ich jest, gdyż krąg podmiotów, którym udostępnione są dalej dane potrafi być bardzo szeroki. Zgody na tzw. „cudzy” marketing nie mogą być obowiązkowe – powinna być Cipozostawiona możliwość wyboru co do
    tego, czy taką zgodę wyrazisz.
    7. Nie wyrzucaj danych na śmietnik, dopókiich nie zniszczysz Wszelkie dokumenty z Twoimi danymi,to kolejne źródło wiedzy o Tobie, zwłaszczagdy zawierają one wiele różnych informacji umożliwiających wyciąganie wniosków na Twój temat. Dlatego też – zanim wyrzuciszdokumenty do kosza – należy je zniszczyć (np. faktury, rachunki zapiski, naklejki na opakowaniach od korespondencji czy po dostarczonych towarach) w sposób uniemożliwiający odtworzenie zawartych w nich danych osobowych.8. Bądź czujny, czytając korespondencję Każda osoba powinna bardzo dokładnie czytać otrzymywaną korespondencję. Przestępcy potrafią przygotować wiadomości do złudzenia przypominające
    te, które dostajemy z banków, firm kurierskich czy platform sprzedażowych Mogą też dysponować pewnym zestawem danych na nasz temat i przygotować spersonalizowaną wiadomość pod kątem usług, z jakich korzystamy na co dzień.
    9. Zwracaj uwagę, kto jest nadawcą maila Nie odpowiadaj na maile od osób, których nie znasz np. od tzw. spamerów, zwłaszcza gdy domagają się podania jakichś informacji o Tobie czy namawiają do kliknięcia w przesłany link lub otwarcia przesłanego załącznika, sugerują zmianę identyfikatora i hasła. Dokładnie sprawdzaj z jakiego adresu wysłany jest e-mail.
    Zwróć też uwagę na to, czy nadawca nie popełnia błędów. Gdy dostaniesz maila z treścią o konieczności zmiany np. hasła w banku, a w jego treści będzie link do odnowienia hasła, bądź pewien, że korespondencję wysłali oszuści i podżadnym pozorem nie klikaj w link.
    10. Sprawdź strony internetowe, z których korzystasz Zachowaj ostrożność także przy korzystaniu z usług bankowości elektronicznej i dokonywaniu zakupów przez Internet.
    Zwracaj uwagę, czy aby na pewno logujesz się do serwisu bankowości internetowej
  • Załącznik - Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
  • Załacznik do U55.08.24 POLITYKA OCHRONY DZIECI W STWOWARZYSZENIU WODZISŁAWSKI UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU
  • Uchwała Zarządu nr 55.08.2024 Polityka ochrony dzieci
  • Prezentacja Inauguracja 2023/2024
  • TWORZENIE SILNYCH HASEŁ
  • KRADZIEŻ DANYCH PRZYKŁADY DZIAŁANIA OSZUSTÓW
  • BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z PRZEGLĄDARKI INTERNETOWEJ
  • Klub Europejskich Seniorów
  • Wystąpienie Prezes Donatay Malińskiej podczas Inuguracji Roku Akademickiego 2022/2023
  • Prezentacja Inauguracja 2022/2023
  • ZAKOŃCZENIE ROKU AKADEMICKIEGO 2021