Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to narzędzie w systemie ochrony zdrowia, ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o naszym stanie zdrowia w jednym miejscu. To bezpłatne konto ma każdy, kto ma PESEL. Wystarczy się tylko zalogować.
Internetowe Konto Pacjenta udostępnia Ci informacje o Twoim przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.
Znajdziesz tu informacje o:
- e-receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo
- dawkowaniu leku, który przepisał Ci lekarz
- historii Twoich wizyt w przychodni/u lekarza
- pomocy, jakiej Ci udzielono, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia
- wystawionych skierowaniach i e-skierowaniach na badania lub skierowaniach do sanatorium i stanie ich realizacji
- e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem
- Twoich szczepieniach
- historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła — a także Twojego dziecka do 18 roku życia
- o tym, kto i kiedy Cię zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, o wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki
- lekach (możesz sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce)
- Twoich wyrobach medycznych zrefundowanych przez NFZ.
Poprzez IKP masz:
- możliwość zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
- możliwość upoważnienia kogoś do odbioru Twoich recept lub wglądu do Twojej dokumentacji medycznej
- możliwość zamówienia e-recepty na stałe leki
- możliwość złożenia wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
- możliwość uzyskania e-skierowania na odpowiednie badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus.
Na Internetowym Koncie Pacjenta są też funkcjonalności uruchomione po to, by łatwiej Ci było zarządzać Twoim zdrowiem w czasie pandemii:
- wynik Twojego testu na koronawirusa
- informacja, do kiedy prawdopodobnie masz przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej (ostatecznie zależy to od Twojego stanu zdrowia)
- możliwość pobrania dokumentu, który zaświadcza o kwarantannie lub izolacji domowej
- link do formularza, umożliwiającego kontakt z sanepidem
- informacja o podanych kolejnych dawkach szczepienia przeciw COVID-19
- do pobrania: Unijny Certyfikat COVID (UCC), który potwierdza zaszczepienie przeciw COVID19, negatywny wynik testu na koronawirusa lub fakt bycia ozdrowieńcem.
Jak się zalogować?
Należy wejść na stronę pacjent.gov.pl i wybrać jeden z kilku sposobów logowania się:
- profil zaufany — to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy online. Bez wychodzenia z domu załatwisz profil zaufany, jeśli jesteś klientem bankowości elektronicznej PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Getin Banku, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo.
- tymczasowy profil zaufany — możesz założyć tymczasowy profil zaufany, kontaktując się z urzędnikiem przez komputer
- e-dowód — to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zalogujesz się za pomocą czytnika.
- za pomocą konta bankowego iPKO lub Inteligo, konta internetowego w Pekao SA lub konta w BOŚ lub w BNP Paribas lub w Getin Banku lub konta w banku spółdzielczym.