Jak bezpiecznie korzystać ze smartfonów?

Komputery stacjonarne i laptopy nie odchodzą do lamusa, ale smartfony dzięki swoim coraz większym możliwością mogą je z powodzeniem zastępować. Dostrzegli to cyberprzestępcy, którzy wzięli na celownik nasze urządzenia mobilne. Warto o tym pamiętać, by zachować czujność i unikać zagrożeń.

Co zrobić, by uchronić nasze smartfony przez zainfekowaniem niebezpiecznym oprogramowaniem? Oto kilka podstawowych zasad.

1. Nie pobieraj aplikacji z nieoficjalnych źródeł
Oficjalne, regularnie prześwietlane pod kątem bezpieczeństwa źródła aplikacji są dwa. Do dyspozycji użytkowników telefonów z systemem Android jest Google Play Store. Dla właścicieli iPhone'ów to Apple App Store. Bazowanie na oficjalnych źródłach nie wyklucza całkowicie, ale znacznie ogranicza ryzyko zainstalowania szkodliwych aplikacji. Przed pobraniem aplikacji sprawdź opinie na jej temat. Gdy już z jakiejś aplikacji nie korzystasz, to po prostu ją odinstaluj - zwolnisz trochę miejsca w pamięci telefonu i oszczędzasz baterię.

2. Pamiętaj o aktualizowaniu oprogramowania
Aktualizowanie smartfonów bywa irytujące - zabiera nie tylko nasz cenny czas, gdy pilnie chcemy coś sprawdzić, ale też pamięć naszego urządzenia. To drobne niedogodności w porównaniu z zagrożeniami, które czyhają na użytkowników nieaktualizowanych i niezabezpieczonych odpowiednio telefonów. Na skutek aktualizacji systemów operacyjnych telefonów oraz aplikacji naprawiane są często błędy i niedociągnięcia z wcześniejszych wersji. To pozwala chronić nasze urządzenia przed atakami cyberprzestępców.

3. Ostrożnie z ogólnodostępnymi/publicznymi sieciami Wi-Fi
Bezpłatny, szybki i wygodny dostęp do Internetu bywa kuszący. Takie sieci dostępne są w galeriach handlowych, hotelach, kawiarniach, czasem na miejskich placach lub w innych publicznych miejscach. Niestety nie wszystkie są bezpieczne, a niektóre mogą być wręcz udostępniane przez internetowych przestępców, którzy, gdy tylko połączysz się z ich siecią mogą uzyskać dostęp do danych przechowywanych na smartfonie. Jak ognia unikaj korzystania z bankowości elektronicznej, robienia zakupów i innych czynności związanych z pieniędzmi, gdy twój smartfon korzysta z publicznego Wi-Fi.

4. Uważnie przyglądaj się wiadomością SMS i e-mail
Oszuści często podszywają się pod podmioty, z którymi każdy z nas ma kontakt. Zwykle są to np. firmy kurierskie, banki, operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy Internetu itp. Po co to robią? Aby wysyłać różnej treści wiadomości, które mają skłonić odbiorcę, by podjął działania zgodnie z ich intencjami. Zwykle chodzi o kliknięcie w link lub załączony do wiadomości plik, czego skutkiem może być zainstalowanie złośliwego i niebezpiecznego oprogramowania. Gdy dostaniesz podejrzaną wiadomość dokładnie jej się przyjrzyj zanim podejmiesz jakąkolwiek aktywność.

5. Ustaw blokadę ekranu
Jeśli zgubisz telefon bez blokady każdy będzie miał dostęp do jego zawartości. Nawet najbardziej podstawowa blokada ekranu sprawi, że dostęp do niego będzie utrudniony, a dane i informacje, które na nim przechowujesz będą bardziej bezpieczne.

6. Zainstaluj antywirusa
Programy antywirusowe są często darmowe a mogą okazać się bezcenne i uchronić nasz telefon przed szkodliwym oprogramowaniem a nas przed problemami. Decydując się na antywirusa pamiętaj, żeby pobrać go z oficjalnego źródła i sprawdzić opinie o programie. Oszuści są tak bezczelni, że pod postacią bezpłatnego programu antywirusowego udostępniają złośliwe oprogramowanie, które może np. zablokować telefon do momentu wykonania im przelewu.

7. Unikaj stron www, które wyglądają podejrzanie
Smartfon jest zawsze pod ręką, dlatego tak chętnie sięgamy po niego, by przeglądać strony internetowe. To wygodne, ale okazuje się, że może być niebezpieczne, gdy trafimy na stronę zbudowaną przez cyberprzestępców, której celem jest zainstalowanie na naszym telefonie szkodliwego oprogramowania. Telefony są bardziej podatne na tego typu ataki niż komputery stacjonarne czy laptopy, dlatego korzystając z urządzeń mobilnych lepiej odwiedzać jedynie strony powszechnie znane i o potwierdzonej reputacji.