Czym jest chargeback?

Robiąc zakupy w Internecie, zwykle płacimy przelewem, czasem korzystamy z systemów płatności typu PayU, PayPal, DotPay, bądź też płacimy kartą. Te sposoby płatności dają nam bezpieczeństwo i prostotę transakcji. Warto jednak wiedzieć, że to płatność kartą zapewni nam dodatkowe bezpieczeństwo, wynikające z tzw. chargeback. Czym jest chargeback? To mechanizm, który pozwoli nam na odzyskanie pieniędzy w przypadku, gdy zostaniemy oszukani przez nieuczciwych sprzedawców. Mówiąc wprost, chodzi o zwrot środków pieniężnych na nasze konto w przypadku źle zaksięgowanej transakcji, błędnie wysłanego towaru, towaru niezgodnego z opisem lub zwykłego oszustwa. Jak właściwie działa chargeback?

Z obciążenia zwrotnego, czyli chargeback, możemy skorzystać w sytuacji gdy zakupiony przez nas towar jest niezgodny z opisem lub zawiera inne wady. Procedura obowiązuje również w sytuacji podwójnego zaksięgowania transakcji, błędnego przeliczenia kursu czy też braku dostarczenia produktu przez sprzedawcę. W celu zwrotu środków należy złożyć w naszym banku stosowny wniosek (każdy bank ma swój własny wzór wniosku), w którym podajemy dane karty oraz okoliczności powstania zdarzenia. Bank uruchamia procedurę i jeśli okaże się, że faktycznie ponieśliśmy stratę, pieniądze zostaną nam przelane z powrotem na konto. Na złożenie reklamacji chargeback mamy 120 dni w przypadku płatności krajowej i aż 180 dni przy transakcji zagranicznej.