Zakupy online są wygodne, tańsze i coraz bezpieczniejsze. Jednak trafiają się pułapki, szczególnie przed świętami. Uchrońmy się przed tymi pułapkami. Oto 4 proste porady:
1) Zachowujmy czujność, kiedy cena jest wyjątkowa niska - musimy wiedzieć, że zdarzało się, iż oszuści wystawiali rzekomo rzeczy do sprzedania, pobierali opłaty i likwidowali stronę oraz numery kont.
2) Sprawdźmy wiarygodność sprzedawcy: czy ma REGON, VAT albo KRS (takie dane powinny być na stronie sklepu internetowego). Poczytajmy także opinie o sprzedawcy na forach, opinie w porównywarce Ceneo lub komentarze na Allegro.
3) Płaćmy za pobraniem, szczególnie wtedy, kiedy kupujemy pierwszy raz u nieznanego sprzedawcy. To nieco droższa opcja ale bezpieczniejsza.
4). Zachowajmy maile: ułatwią reklamację i ewentualne namierzanie oszustwa. Pamiętajmy też o nowych oszustwach. Cyberprzestępcy znów podszywają się pod Pocztę Polską. Należy wiedzieć, że oszuści w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy, rozsyłają:
a). fałszywe wiadomości o wygraniu smartfona (warunkiem otrzymania „nagrody” jest kliknięcie w link, który kieruje na fałszywą stronę).
b). fałszywe maile informujące o błędnie zaadresowanej paczce (załącznik zawiera złośliwe oprogramowanie, tzw. trojan).
Warto dodać, że podejrzenie oszustwa zgłaszajmy na infolinię poczty: 438 420 600.