Wycieczka na Morawy – Szlakiem Piwniczek Winnych

3-dniowa wycieczka na Morawy, zorganizowana przez WUTW, odbyła się w dniach30.06 – 2.07 2019 r. Podczas wycieczki towarzyszyła nam świetna pani przewodnik.

W pierwszym dniu w miejscowości Lednice zwiedziliśmy urzekająco piękny neogotycki pałac rodu Liechtensteinów, który w roku 1996 został wpisany na listę skarbów światowego dziedzictwa UNESCO w ramach Lednicko-Valtickiego zespołu zabytków.Podziwialiśmy też pełne kwiatów ogrody pałacowe i park. W Valtice zwiedziliśmy kompleks pałacowy w stylu barokowym. Pałac był główną siedzibą tego słynnego,europejskiego rodu na terenie ziem czeskich. Na zakończenie  dnia, w miejscowości Petrov – Plze, zwiedziliśmy  najstarszy kompleks ponad 60 zabytkowych, niezwykłych, biało – błękitnych piwniczek winnych, wtopionych w zielone wzgórze. W jednej z tych piwniczek spędziliśmy bardzo miły wieczór – bawiliśmy się świetnie przy dźwiękach muzyki na żywo –akordeonie, konsumując pyszną kolację i degustując kilka wyśmienitych gatunków win.

W drugim dniu byliśmy na Słowacji w miasteczku Skalica – miejscu pełnym uroku i zabytków: Rotunda Św. Jerzego , skąd rozlegał przepiękny widok na okolicę,zobaczyliśmy unikalny układ rynku w kształcie trójkąta, poznaliśmy też popularne ciasto z tradycjami – TRDELNIK – ciasto grillowane, oraz kolejny gatunek, tym razem słowackiego wina.
Następny etap zwiedzania – powrót do Czech – Cejkowice, gdzie zwiedziliśmy fabrykę herbaty i przypraw  – „Ziołowy Raj”. Degustacja, prelekcja, zwiedzanie całego kompleksu fabryki i możliwość kupna – oprócz herbaty, kawy także różnych przyprawy i ziół.
 W Cejkowicach też zwiedziliśmy twierdzę z piwnicami Templariuszy z XIII wieku wraz z degustacją 6 gatunków win. Ogromne wrażenie na nas zrobiły olbrzymie, drewniane, pięknie rzeźbione beczki z winem (wszystkie pełne), z których największa mieściła 12 500 litrów wina !!!
Kolejny punkt wycieczki – uroczysta kolacja w pobliskiej restauracji Templariuszy z degustacją różnych gatunków win i przy dźwiękach muzyki. Dwuosobowy zespół bawił nas przez kilka godzin. Było wesoło, bardzo ciekawie i miło.

W trzecim dniu podziwialiśmy Morawski Kras. Tam zwiedziliśmy  Jaskinię Punkevni i Przepaść Macocha. Wrażenie niesamowite, polecamy, kto tam jeszcze nie był. Bardzo ciekawy i pełen wrażeń był spływ łódeczkami po podziemnej rzeczce Punkvi. Doznania nie do opisania – w podziemiach momentami panowały ciemności egipskie. Wyjechaliśmy pełni wrażeń i  niezapomnianych widoków.

Wycieczka była wspaniała i wielkie podziękowania należą się organizatorce tego wyjazdu – Edycie Mężyk, która zaplanowała i zrealizowała ją rewelacyjnie.